Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Sygnały ostrzegawcze

Czcionka:
Sygnały ostrzegawcze mogące wskazywać na zażywanie substancji psychoaktywnych:

Pojawienie się i występowanie nowych przedmiotów i produktów mogących służyć do przyjmowania substancji psychoaktywnych np. fifki, zapalniczki, łyżeczki, bibułki, kawałki okopconej folii aluminiowej, igły i strzykawki, waciki, paczuszki w foliowych opakowaniach, kleje, tabletki, proszek, sproszkowane zioła, bryłki itp.

  • Zmiany psychiczne oraz dotychczasowych zachowań i zwyczajów:
    • stany nietrzeźwości,
    • osłabienie lub utrata zainteresowań,
    • zaburzenia snu ,
    • wahania nastroju (drażliwość, płaczliwość itp.),
    • zmienna mowa (powolna, zamazana lub przyśpieszona),
    • trudności w koncentracji uwagi,
    • zachowania i reakcje nieadekwatne do sytuacji,
    • chwiejny, powolny chód lub pobudzenie ruchowe,
    • zastyganie w nienaturalnych pozycjach,
    • gorsze wyniki uczenia się czy w pracy,
    • wagarowanie, opuszczanie pracy,
    • zmiana dotychczasowych znajomych, poszukiwanie nowych grup i aktywności, w których obecne narkotyki np. dyskoteki, zloty,
    • rozluźnienie więzi z rodziną,
    • zakłócanie porządku publicznego.
  • Zamiany w wyglądzie
    • sprawianie wrażenia osoby chorej np. przeziębionej, kaszlącej,
    • zmęczenie,
    • wychudzenie,
    • zmiany skórne np. miejsca po wkłuciach do naczyń żylnych, zadrapania, ślady po oparzeniach papierosami, przebarwienia palców,
    • „szkliste oczy", źrenice zwężone, rozszerzone, nieruchome,
    • słodki czy rozpuszczalników zapach z ust.